
GA4 Migracija za E-commerce
Google u Julu 2023. gasi
Google Universal Analytics
Da li ste migrirali vaš
E-commerce sajt na GA4?
Kako migrirati Google Universal analitiku na GA4 ukoliko ste E-commerce prodavnica?
Prelazak na GA4 ima razne implikacije za e-commerce web stranice koje rade na Universal Analitics (UA). Evo nekih ključnih tačaka razlike između UA i GA4, kao i nekih uputstava o tome kako e-commerce trgovci treba da planiraju svoje migracije.
Naravno, ukoliko bude bilo potrebe, Four Dots Data Tracking & Analytics tim je tu da vam olakša migraciju na Google Analytics 4, podesi precizno praćenje podatka, ciljeva i konverzija o vašem poslovanju, kao i da edukuje vaš tim kako da te podatke najbolje koristi.
Ključne razlike između Google Universal Analytics i GA4
Ukratko, Google Analytics 4 je najnovija verzija Google analitike, kreirana da zameni Universal Analytics.
Universal Analytics | Google Analytics 4 | |
Merenje | Na osnovu sesija i prikaza stranica/page views | Na osnovu događaja/events |
Prikazi izveštavanja | Standardni korisnici mogu da koriste do 25 prikaza/views po objektu/properties | Da bi koristili više od jednog prikaza izveštavanja/views, korisnici moraju da se prebace na komercijalni GA 360 |
Izveštavanje | Ograničeno cross-device i cross-platform izveštavanje | Kontiualno cross-device i cross-platform izveštavanje |
Hit Limits | 10 miliona pogodaka/hits mesečno po objektu | Nema ograničenja pogodaka/hits |
IP anonimizacija | Može se isključiti | Ne može se isključiti |
Integracija BigQuery | Dostupno samo za korisnike GA 360 | Dostupno besplatno |
Tabela poređenja Universal Analytics i Google Analytics 4
Google Analytics 4 nudi niz prednosti u odnosu na Universal Analytics:
- GA4 koristi mašinsko učenje za preciznije prikupljanje podataka.
- Mogućnosti detaljnijeg prikupljanja podataka omogućavaju prodavcu da lakše prati određene događaje.
- Uz ugrađenu podršku za BigQuery, trgovac može lako da izvozi podatke za dalju analizu.
- Centar za analizu nudi neverovatno korisne i unapređene mogućnosti vizuelizacije i kreiranja izveštaja.
- Kod GA4 fokus je na event trackingu umesto fokusa na sessions i pageviews kao kod UA.
Nove Google Analytics 4 karakteristike i prednosti
GA4 nudi niz novih funkcija, kao što su:
- Kreiranje prilagođenih izveštaja
- Kreiranje prilagođenih dimenzija i pokazatelja
- Lako korišćenje Google Tag Managera (GTM) za upravljanje događajima
- Kombinovanje veb-a i aplikacije u jedno svojstvo za poboljšanu analizu između uređaja
- itd

GA4 Data Layer i zahtevi za podešavanje E-commerce platforme
GA4 koristi data layer za prikupljanje i čuvanje podataka. UA je takođe koristio data layer, ali su bili postavljeni drugačije i UA data layer ne treba koristiti kao GA4 data layer. Data layer je JavaScript objekat koji prenosi informacije sa vašeg sajta na GTM.
Ove informacije sadrže sve podatke koji su GA4 potrebni za prikupljanje e-commerce izveštaja, ciljeva i metrika. GA4 može da prikuplja podatke iz bilo kog izvora, uključujući web sajtove, aplikacije i IoT uređaje.
Za e-commerce sajtove, GA4 data layer mora biti podešen tako da zahvati mnogo podataka, uključujući događaje koji se odnose na:
- Preglede stranice
- Preglede proizvoda
- Preglede kategorija
- Dodavanje u korpu
- Dodavanje u listu želja
- Korake za plaćanje
- Prihod
- Transakcije
U zavisnosti od platforme koju trgovac koristi (npr. BigCommerce, Adobe Commerce, Shopify ili WordPress), koraci za Data Layer implementaciju će se razlikovati, i to u značajnoj meri, što bi dovelo do prilično širokog spektra potrebnog rada.
Šta trebate imati u vidu prilikom migracije vašeg E-commerce sajta sa UA na GA4
Pošto UA i GA4 funkcionišu drugačije, vaš istorijat detalja, ciljeva i izveštaja neće biti dostupan na isti način kao i vaši novi GA4 podaci. Na primer, ako dodate novi događaj u GA4, neće biti odgovarajućeg događaja u UA.
Ukoliko imate potrebu za naprednijom obradom podataka, postoji mogućnost da uvežete UA podatke u Google BigQuery kao skup podataka za izveštavanje. Zatim možete koristiti kombinovane podatke GA4 i UA u Data Studio izveštajima za tačno Year-On-Year/Period izveštavanje. Rešenje jeste kompleksnije i skuplje, ali omogućava odličan drill down kroz podatke.

Da li je GA4 pogodniji za E-commerce?
Google Analytics 4 je napravljen imajući u vidu e-commerce korisnike. Prilagođene dimenzije i nove dimenzije specifične za e-commerce fokusiraju se na metriku ponašanja pri kupovini. Možete čak i da proverite tok podataka u realnom vremenu da biste videli kako korisnici koji se trenutno nalaze na vašem sajtu koriste vaš sadržaj.
E-commerce kompanije koriste GA4 da pojednostave nameru kupovine i kategorizaciju SKU-ova.
Dodate e-commerce dimenzije i metrike olakšavaju praćenje događaja (events) u GA4
Neki primeri:
Kategorizacija artikala — itemAffiliation, itemBrand, itemCategory, itemId, itemListId, itemName, itemPromotionCreativeName, itemPromotionId, itemVariant
Events specifični za transakcije i revenue — itemsAddedToCart, itemsCheckedOut, itemListClickEvents, itemRevenue, itemPromotionClickThroughRate, itemsPurchased, itemsViewed, orderCoupon, purchaseRevenue, shippingTier, transactionId
Jedinstvene e-commerce metrike — addToCarts, checkouts, averagePurchaseRevenue, averageRevenuePerUser, totalRevenue
Nova funkcija „Send E-commerce data“ u GA4 olakšava E-commerce analizu
„Send Ecommerce data“ je nova, značajna funkcija u GA4 koja omogućava da Google Tag Manager može da očita zastarelu GA Universal Ecommerce šemu ili novu GA4 Ecommerce šemu preko data layer-a ili objekta.
Često je teško pratiti razvoj skripti i metoda za Google Analytics, posebno u najnovijoj verziji Google Analytics 4 (GA4). Ali ne brinite, radimo na tome! Evo šta treba da znate:
E-commerce promene u GA4
E-commerce praćenje je funkcija koja se značajno promenila u GA4, što zahteva novi pravilno formatiran GA4 e-commerce objekat tokom procesa plaćanja.
Šta se sve promenilo?
Pa, u okviru Universal Analytics (koja ističe u junu 2023. godine), Google Tag Manager (GTM) je imao funkciju koja je bila samo štiklirani kvadratić. Ovo „Use Data Layer“ polje za potvrdu omogućavalo je da UA povuče podatke o kupovini iz Ecommerce and Enhanced Ecommerce izveštavanje u GA. U GA4, ova funkcija je izgubljena, što je dovelo do toga da e-commerce korisnici imaju mnogo dodatnog posla i mnogo dodatnih briga.
Sada se svi dodatni koraci potrebni za dobijanje podataka o toku kupovine u e-commerce izveštavanju u GA4 zamenjuju novom funkcijom „Send Ecommerce data“.

Zašto je nova funkcija „Send E-commerce data“ velika stvar?
Prvobitno izdanje GA4 e-commerce nije učinilo ovu ubrzanu funkciju dostupnom, već je zahtevalo kreiranje i održavanje pojedinačnih promenljivih koje je bilo teško raščlaniti i pouzdano slati podatke o transakcijama u „Monetization“ izveštaje (nova struktura izveštavanja za e-commerce praćenje u GA4). Ovo je bila velika stvar za izgradnju i održavanje u GTM-u, a sada je više neće biti.
Funkcija automatski analizira data layer informacije i šalje u GA4 Event Tag. Ovo štedi vreme da pojedinačno kreirate promenljive za sve delove Ecommerce šeme praćenja, uključujući kupovinu, dodavanje u korpu ili bilo koji drugi događaj duž Ecommerce šeme praćenja.
Koje su prednosti funkcije „Send ecommerce data“?
- Ušteda vremena i truda eliminisanjem manualnog formata koji je prethodno zahtevao GA4.
- Eliminiše potrebu za održavanjem pojedinačnih varijabli.
- Pruža kompatibilnost sa prethodnim verzijama za one korisnike GA Universal-a koji žele da nastave da koriste GA Universal oznake koje imaju GA4 data layer format preko kvadratića za štikliranje „Use GA4 Schema“.
Kako izgleda migracija sa UA na GA4 za e-commerce vertikalu?
Prelazak na GA4 za e-commerce je uglavnom u Beta fazi od početka GA4, još od vremena kad se zvao „App+Veb“. Jedna od bolnih tačaka sa GA4 Ecommerce je data layer integracija za događaje i e-commerce kako bi se ubrzalo prosleđivanje podataka.
Google je 24. avgusta 2022. godine objavio funkciju „Send Ecommerce data“ koja je u velikoj meri prošla neprimećeno. Ali zaslužuje ozbiljnu pažnju. Naročito za naprednije korisnike Google Analytics koji su u procesu prelaska na GA4 sa Universal-a.
Zbog ozbiljnih radova koji su neophodni pre ažuriranja zajedno sa činjenicom da mnoge platforme za e-commerce kao što su Shopify, Netsuite i Magento nisu u potpunosti predstavile univerzalnu šemu za GA/GTM, mnogi korisnici do sada nisu uložili vreme u potpunu integraciju bilo GA4 ili e-commerce praćenja. Sada su oba ova zadatka lakša za brendove u e-commerce vertikali.
Kako ova funkcija radi?
Jednostavno štiklirajte kvadratić za „Send E-commerce data“ i odlučite da povučete Data Layer ili Custom Object. I, kao magija, ti podaci se automatski raščlanjuju u parametre događaja (Event Parameters) koji se unose u GA4 E-commerce.
Imajte u vidu da ćete morati da koristite Google-ove preporučene nazive eventova za e-commerce. Takođe imajte na umu da imate samo 50 eventova i 25 prilagođenih dimenzija dostupnih u standardnoj verziji GA4.

FAQ – Najčešća pitanja o migraciji na GA4 za E-commerce
Da li je Google Analytics 4 dobar za e-commerce?
Google Analytics je odličan za e-commerce. Nova verzija Google Analytics, GA4, pruža potpuniji pregled životnog ciklusa korisnika nego ikada. Praćenje događaja bez koda i vidljivost na više platformi dodaju analitiku mobilnih aplikacija u prikupljanje podataka, istovremeno održavajući viši standard privatnosti klijenata.
GA4 takođe izjednačava uslove za vlasnike web lokacija sa manje iskustva ili stručnosti. Ažurirani korisnički interfejs je dizajniran da vam pomogne da prilagodite izveštaje web analitike. Dizajnirajte izveštaje koji vam daju samo web analitiku koja vam je potrebna i ništa više.
Kako Google Analytics 4 dobija e-commerce podatke?
Google analitika 4 prikuplja e-commerce podatke na više platformi iz korisničkih događaja snimljenih kroz web i aktivnosti aplikacija. Ovom poboljšanom merenju nije potreban kôd za praćenje, jer GA4 koristi praćenje događaja bez koda. GA4 prati sve vrste aktivnosti korisnika kao korisničke događaje, uključujući otvaranje mobilnih aplikacija ili e-pošte, klikanje na linkove ili popunjavanje obrazaca.
Kako Google Analytics 4 prati e-commerce stope konverzije?
Iako je Universal Analytics primenila 100% pripisivanja prihoda na osnovu poslednjeg klika, Google analitika 4 ne gleda samo “putovanje klijenta” (customer journey). GA4 koristi složeniji model atribucije zasnovan na podacima. GA4 posmatra kombinaciju izvora, medija i kampanje — zatim koristi ponderisani sistem za raspodelu kredita za prihod.
Koja je razlika između Google Analytics 4 za e-commerce i Google Analytics 4 za web sajtove?
Kao web sajt za e-commerce, vaše potrebe za podacima su složenije od prosečnog web sajta. Srećom, Google Analytics 4 je mnogo više od prikupljanja podataka o posetama sajtu, stopama posete samo jedne stranice i vremenu provedenom na stranici. E-commerce kompanijska podešavanja u GA4 pomažu vam da pratite putovanja klijenata po svojstvima brenda, od svesti do razmatranja i odlučivanja.
Ako korisnici provode više vremena na digitalnim uređajima i mobilnim aplikacijama, GA4 is sledi u tome. Ova nova verzija Google Analytics pruža uvid u celokupno digitalno putovanje korisnika, uključujući prilagođene događaje i podatke aplikacija sa mobilnih platformi kao što su iOS i Android. GA4 vam daje uvid kakav još niste imali u to gde vaše iskustvo e-trgovine uspeva i gde kupci nailaze na prepreke.
Da li GA4 podržava poboljšani E-commerce?
Ako koristite Universal Analytics, možda ćete se osloniti na posebnu funkciju pod nazivom Enhanced Ecommerce. Enhanced E-commerce je takođe dostupan kao dodatak za GA4.
Kako da omogućim e-commerce u Google Analytics 4?
Kada ste prijavljeni na Google Analytics nalog, izaberite svojstvo (web sajt) za koje želite da omogućite e-commerce. Zatim kliknite na „admin“ u desnoj traci menija. Videćete stavku menija sa ikonom korpe za kupovinu sa oznakom „Ecommerce settings“. Izaberite tu opciju i moći ćete da prebacite klizač da biste omogućili e-commerce na GA4 nalogu.
GA4 i marketing kanali
Google Analytics 4 vidljivost više platformi i poboljšane mogućnosti merenja pojednostavljuju iMarketing za e-commerce. Možete da prilagodite nove data reports u GA4 kako biste optimizovali plaćene oglase, optimizaciju pretraživača (SEO) i društvene medije kao marketinške kanale. Koristite ove nove podatke da biste napravili e-commerce engine zasnovan na podacima.
GA4 vam pomaže da popunite data warehouse za bolju analizu, optimizaciju i predviđanje.
Paid Ads marketing kanali
Teško je proceniti kakvu revoluciju GA4 označava kada je u pitanju prikupljanje podataka preko plaćenih medijskih kanala, uključujući Google Ads, LinkedIn oglase i Facebook oglase kompanije Meta.
GA4 poboljšava praćenje i rezultate zahvaljujući novom modelu atribucije zasnovanom na podacima. Stari način obavljanja stvari bio je pripisivanje konverzije poslednjem kliku. Novi Google model mašinskog učenja posmatra više ponašanja po korisniku. GA4 atributivni model takođe kontinuirano uči i optimizuje za izračunavanje kredita za konverziju.
SEO i GA4
Optimizacija pretraživača je umetnost koja raste i menja se zajedno sa tehnologijom web analitike. Možete računati na Google, čije je ime sinonim za pretragu, da pomogne pri SEO-u. Google GA4 radikalno pojednostavljuje SEO analitiku za manje napredne vlasnike sajtova i web administratore. Od trendova korisnika do organskog saobraćaja tokom vremena, kontrolna tabla GA4 prikazuje podatke koji su vam potrebni za reviziju i analizu veb sajtova.
Jednostavne metrike kao što su web hits i bounce rates samo jedne stranice više nisu dovoljno dobre. Jedini način da to saznate je da vidite kako se korisnici ponašaju na vašem domenu. Na kraju krajeva, najbolji sadržaj za SEO je sadržaj koji zapravo zanima ljude (kao što je ova stranica, sada kada ste već čitali dovde).
Nova verzija Google Analytics pokazuje kako korisnici zaista komuniciraju sa vašim web i mobilnim aplikacijama. Podrazumevani tipovi događaja pokazuju koliko je vaš SEO sadržaj zaista efikasan:
- page_view
- session_start
- user_engagement
- first_visit
- scroll
- click
- view_search_results
- file_download
Društvene mreže
Google Analytics postaje sve pametniji kada je reč o društvenim mrežama. Prethodna verzija Google Analytics, Universal Analytics, podrazumevano je grupisala sve društvene mreže u jednu kategoriju. Google Analytics 4 upoređuje izvore saobraćaja sa listom društvenih sajtova kako bi bolje kategorizovala dolazne korisnike i razdvojila plaćeni društveni saobraćaj.
Možete da saznate i više ako omogućite poboljšanu metriku događaja u Google Analytics interfejsu. Poboljšane metrike se uče još bolje kada se aktivira određeni događaj. Ovo podešavanje vam omogućava da izaberete parametre u vezi s tim koje dodatne podatke želite da prikupite prilikom pokretanja određenog događaja.